2009. június 16., kedd

Andy barátom, és az Ő különös hó-bortjai



Történetünk kezdete három évvel ezelőtti gyökerekbe torkollik. Andy barátom és az én érdeklődési köröm halmazának egy különös aranymetszetére Anna barátnőm hívta fel a figyelmemet, mikor figyelmeztető sms-ében ezt írta nekem : Holnap 22H-kor Spektrumon Hógömbök c. műsor ! ! ! Mivel akkor épp elromlott a VHS rögzítőnk és ez még keményen a VHS-ek kora volt, felhívtam az unokatestvéremet, aki öt perces hahotázás után (a műsor címe kapcsán) megígérte, hogy felveszi nekem eme etűdöt a TV-ből.
Napokkal később jutottam csak hozzá a kincshez, amit bevallom azóta rongyossá néztem. Legyen annyi elég, hogy minden itt kezdődött.

A műsor lényegében beteges gyűjtők gyűjteményét tárja elénk, valamint ellátogat egy-két francia és német ma is működő hógömb gyárba, ahol betekintést nyerünk a manuális munka és a gépek által nyomott szériaritmusok világába. Megmutatja, hogy honnan is indult ez az egész szuveníripar, hogy egy kedves francia úr valamikor a 20-as évek derekán úgy pöfékelt haza régi autójával a hóesésben, hogy a visszapillantó tükrében mesés kép tárult elé, egy füstölgő kis házról, az azt körülvevő fenyőfákról a havazásról, és akkor úgy érezte, ezt sokszorosítania kell. A legenda szerint így alapult az első hógömb gyár.

De engem csakis a műanyagból készült, főleg 50-es 60-as években gyártott amerikai darabok kerítettek hatalmukba. Tetszettek benne a figurák síkszerű ám mégis plasztikus ábrázolása, valamint színeik kidolgozottsága. Tehát a műsor mondhatni a szívem körül futó érfalaimat cirógatta. .

Teltek-múltak a napok.


És akkor ellátogattam a kedvenc antikvitásomba, ahol a kedves antikvitásos Erika néni mindig félretette nekem a pult alá a szép kicsi fémdobozokat, és ez egyszer azt kérdeztem tőle :
Hógömbök nincsenek ?
És kérem voltak. Két darab állt, közvetlenül egy rézből készült Lenin fej és egy tucatnyi régi dugó mellett. Az egyikben valami kicsi piros libegő szerkezet volt meg egy hegy, a másikban viszont Piroska és a Farkas. A külsejére szép műanyag dombornyomott betűkkel ez volt írva :
SIÓFOK.


Mondanom sem kell milyen szinten szerettem bele, pedig akkor még Siófok nem is volt olyan meghatározott szépséggel rendelkező hely az életemben. Tehát megvettem, és írtam mindegyik gyűjtőnek, akit a műsor alapján megtaláltam, köztük egy Andy Zito nevű úrnak is, hogy érdekelné-e őket ez a magyar ritkaság.
Andy volt az első aki válaszolt, s merthogy akkorra már én is jól körbejártam a témát, hát valóban eleve a Piroska meg a Farkas téma ritka a régi gömbök terén, nem még a magyar hógömb. Végül 300 dollárért adtam el Andy-nek a már meglévő 4000 db hógömbje mellé. Ez persze nagyon jó üzletnek bizonyult, de azóta is fáj érte a szívem, és szüntelenül keresem, hátha újra fellelhetem valahol !

Andyvel azóta tartjuk a kapcsolatot. Csereberélünk. Néha hógömb alakú képeslapot küld nekem, és nagy rajongója a gyűrűimnek is. A Los Angeles és Budapest közötti internetcsatornákon szüntelenül dobognak a szíveink. Én pedig rajongok a régi amerikai gömbökért, amiből neki van jópár cseréje. Legyen annyi elég, hogy most Brüsszelben lefotóztam neki egyessével az összes hógömböt, amit abban a nagy dobozban találtam még egy híd alatt húzódó bolhapiacon, és abban a nagy dobozban volt 5 olyan, ami neki nincs meg a 4000-es gyűjteményében. Így aztán újra cseréltünk, merthát én is válogathattam tőle ! Aztán egyszerre feladjuk a csomagokat, melyek valahol a levegőben az óceán felett "találkoznak". És aztán mindeketten felbontjuk őket, én egy kicsit tartogatom, Ő szerintem egyből kinyitja, és aztán örülünk.
Ennyi.

Most ezeket kértem :


( BAMBI ! Számozott példány - Walt Disney Productions )

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése